Itt az advent, a várakozás, a vágyakozás ideje. Ezt a szent időt sokan tudatosan manipulálni akarják, hogy fogyasztásra ösztönözzenek minket. Hogy tudjuk elkerülni, hogy belépjünk a csapdájukba?

A gondosan ápolt várakozó magatartás korában élünk.
A reklám nap mint nap világosan elénk tárja, mire van szükségünk. Állandó nevelési folyamat zajlik, minden este elmondják nekünk a tévében, hogy mire van szükségünk. E folyamatos befolyásolás eredményeként az ember azt gondolja, hogy tényleg szüksége van rájuk. Amit ma a tévében reklámként elénk tárnak, azt holnap az emberek keresik az üzletekben, és ez így megy tovább…
Harminc évvel ezelőtt, mikor előadást tartottam valahol, idéztem egy könyvből. A következő nap a helyi katolikus könyvesboltban kérte valaki ezt a könyvet. Az eladók nevetve kérdezték tőle: Mondja el már, mi volt tegnap este, mert ma már maga a hatodik, aki ezt a könyvet keresi!
A reklámozásnak üzenete van, ez abban áll: szükséged van rá!
Képzeljünk el egy ellenreklámot: erős, csinos fiatalember, kicsit vad típus, a háttérben homályosan alkoholos üvegek láthatók és egy felirat: „Neki ez nem kell, ő erős!” Az üvegek eltűnnek és halljuk: „A víz egészséges, éltető erő!” Vagy: Szép fiatalasszony, a háttérben néhány kozmetikum és hallható: „Ő nem ezektől szép!” De ezt sajnos nem engednék, mert a gazdaság tönkremenne. Mi azonban adventben is felfedezhetjük, hogy a gazdagság belül van.

Korábbi kérdések-válaszok

Címkék: 
Tilmann atya válaszol